Facebook Ads, iOS 14 opdateringen & Ecommerce Data: Hvordan Apple’s ATT, Ukrine-krigen og genåbning af samfundet har påvirket.

Det har udentvivl været en hård start på året for mange e-commerce virksomheder. Oven på +2 fremragende år med medvind, bliver de nu ramt af modvind. (For ikke at nævne hård storm)

Krigen i Ukrine, Store problemer med supplychain, en genåbning af samfundet - Og så lige Apples iOS 14.5-opdatering er kommet. Og med det følger en masse ændringer i Facebook Ads Manager.

For ikke at nævne ... usikkerhed, forvirring og frygt.

Denne artikel indeholder alt, hvad vi ved om hvordan kombinationen af ovenstående har påvirket Facebook-annoncering og e-handelstrends. Lad os komme til sagen ...

Data fra vores kundeportefølje

Til denne undersøgelse, har vi brugt data fra et udvalg af vores kundeportefølje, som dækker over +30 små til store e-commerce virksomheder og et samlet spend på ca. 10 mio DKK. for perioderne.

Vi har benyttet os af Facebooks standardtilskrivning.

Udviklingen i ROAS - 1. Kvartal 2021 vs. 2022

De følgende diagrammer viser data for 1. kvartal i 2021 vs. 1. kvartal 2022. Hver måling er også beregnet for de tre måneder før iOS 14.5's udgivelse (februar-april 2021) og tre måneder efter (juli-sept. 2021), eksklusive maj og juni 2021 for at tage højde for iOS 14.5's udrulning.

Gennemsnitlig Facebook-rapporteret ROAS 1. kvartal

  • Facebook ROAS 1. kvartal 2021: 9,64
  • Facebook ROAS 1. kvartal 2022: 2,62
  • Facebook ROAS YoY %-change: -72,82%

iOS 14.5 Effekt på Facebooks rapporterede ROAS

  • Pre-iOS Facebook ROAS (Feb.–Apr. 2021): 6,93
  • Post-iOS Facebook ROAS (Juli–Sep. 2021): 2,36
  • Pre vs Post Facebook ROAS %-change: -62.19%

Gennemsnitlig Facebook CPM (omkostninger pr. 1k visninger)

  • Facebook CPM 1. kvartal 2021: 46,24 kr.
  • Facebook CPM 1. kvartal 2022: 57,79 kr.
  • Facebook CPM YoY %-change: 24,98%

Andre facts fra 1. kvartal 2021 vs. 1. kvartal 2022

  • Gennemsnitsorderen faldt fra 1002,43 kr. til 679,98 kr. (-32,17%)
  • Der blev generet 47,88% færre ordrer via Facebook ads (29.800 vs. 15.531)
  • Gns. CPC steg fra 3,20 kr til 5,56 kr. (+73,86%)
  • CPL er faldet med 37,11%

Første kvartal har udentvivl være udfordrende for mange webshops. Vi herunder er en liste af intiativer du kan gøre brug af, hvis du har svært ved at konverterer dine besøgende nu og her:

  • Fokusere på leads: Allokere et større budget over på lead-ads for at indsamle emails og opbygge din mailliste. Når du først har permission, kan du konverterer kunden over tid.
  • Giv rabatter: De af vores kunder som er kommet “bedste” igennem Q1, har været dem som har givet de største rabatter. Det er normalt ikke noget vi eller vores kunder er fan af, da det ofte devaluere brands, men det kan være nødvendigt i pressede tider.
  • Brand kampagner: Hvis man ikke kan konvertere dine besøgende nu og her, kan du bruge dine midler på brandopbyggende initiativer.
  • Opbygning af målgrupper: Hvis du har is i maven og likviditet, så kan det være nu, at du skal fokusere på at opbygge dine retargeting målgrupper. Fokusere evt. på kampagnemålsætninger højere oppe i din funnel såsom AddToCart eller ViewContent, så du kan få volume.

Jeg håber, at du kunne bruge ovenstående blogindlæg som inspiration til hvordan I arbejder med jeres Facebook annoncering i “hårde tider.”